Evolutionsteori eller kreationism i skolan?
av Lars Johan Erkell
Många känner säkert till att undervisningen om evolutionsteorin är
ett känsligt kapitel i amerikanska skolor. En del lärare är själva
kreationister och tar upp biblisk skapelsetro som ett giltigt
alternativ till evolutionsteorin, andra lärare känner ett så starkt
tryck från föräldrar och ibland även skolledning att de drar sig för
att ta upp detta känsliga ämne (se här och här). Men detta är ju i USA, sådant kan väl inte hända i Sverige?
Man ska kanske inte vara så säker. I Forskning och Framsteg nr 3/2012 läser man i artikeln Adam eller apan?
av Henrik Höjer att ”Religiösa skapelseberättelser dukas upp bredvid
evolutionsteorin. Elever får själva bestämma vad de ska tro på”.
Artikeln baseras på Fredrik Sjögrens doktorsavhandling Den förhandlade makten,
som handlar om kulturella värderingskonflikter i högstadiets
undervisning. Avhandlingen lades fram den 11 november 2011 vid
Statsvetenskapliga institutionen vid Göteborgs universitet.
Sjögren tar upp flera olika aspekter på hur skolans undervisning kan
komma i konflikt med människors värderingar. Det sjunde kapitlet ägnar
han åt konflikten mellan kreationism och evolutionsteori. Han återger
också utdrag ur samtal med sina intervjupersoner, och det är skrämmande
läsning. Man får fullt klart för sig att det fuskas och fifflas en hel
del i den svenska biologiundervisningen. Det värsta citatet är nog
detta (IP = intervjuperson, I = intervjuare):
”Här ett exempel på en lärare som inte ville prata om evolutionsteori:
- IP: Det är till och med
en biologilärare som är medlem i Pingstförsamlingen. Han hoppar över
avsnittet. Så löser han problemet […]. Och det är för djävligt alltså.
- I: Det är ju rätt intressant.
- IP: Han vågar inte ta upp det. Han jobbar inte här nu, men det är väldigt kort tid sedan han gjorde det.
- I: Du menar att han hoppar över avsnittet om […].
- IP: […] utvecklingsläran,
som det brukar heta. Sedan kan det finnas de som tar upp väldigt lite.
Folk är rädda. Man vill inte ställa sig själv illa ute. Då säger man
kanske lämpliga saker eller olämpliga.” (s. 183)
Sådant här lär vara vardagsmat i det amerikanska bibelbältet, men jag
hade inte trott att det förekom i Sverige. Notera att detta var ett exempel
på en lärare – alltså inte den enda – som inte ville prata om
evolutionsteorin. Och detta från ett urval av 39 av Sveriges tusentals
lärare, från skolor Sjögren valt för att representera ”vanliga” skolor.
Ytterligare citat återfinns i avhandlingen, en del också i artikeln i Forskning och Framsteg.
För mig som lärarutbildare i både biologi och vetenskapsteori var det
en näradödenupplevelse att läsa i Sjögrens avhandling. Gör vi ett så
uselt jobb? Eller handlar det inte bara om utbildningen? Jag citerar
Fredrik Sjögren ur artikeln i Forskning och Framsteg:
”Lärarna hanterar situationen på två olika sätt [...]. Några menar att
de inte gillar vad som sker, men de har insett maktförhållandena och
kapitulerar. Andra tycker att det är rimligt att inte ha något
tolkningsföreträde, och frågar sig varför man som lärare förväntas
sitta inne med alla sanningar.”
Två förklaringar antyds här: den första är det brukarperspektiv och det
kundtänkande som slagit igenom i den svenska skolan. Som brukare har
man nu ett ökat inflytande på skolans arbete, och som kund kan man ta
sin skolpeng och gå till en annan skola om inte undervisningen passar.
Eleverna, eller snarare elevernas föräldrar, har en makt över skolans
arbete de inte haft tidigare.
Den andra förklaringen tycks vara den kunskapsrelativism som slog
igenom med 80-talets postmodernistiska strömningar. Den märktes inte så
mycket bland naturvetare, men fick stort inflytande bland
samhällsvetare och pedagoger. Många lärarstudenter har fått höra att
kunskap är något relativt och personligt, och att den enes kunskap inte
är värd mer än den andres. Vi naturvetare har däremot hävdat att den
vetenskapliga metoden ger oss möjligheter att avgöra vilka teorier som
är bra och vilka som är dåliga. Detta är dock lätt för relativisten att
avfärda genom att hänvisa till att vi bara försöker etablera en
hegemonisk diskurs.
I det här klimatet kan det säkert vara svårt för en biologilärare att
stå på sig inför kreationistiska föräldrar. Kollegor och skolledning
kanske inte har full förståelse för att det skulle vara så väsentligt
att försvara vetenskapen inför ovetenskapliga attacker; dessutom
förlorar skolan pengar om eleverna försvinner.
***
Så har vi de kreationistiska lärarna. Den skapelsetroende NO-läraren Johannes Axelsson har på sin nystartade blogg Newtonbloggen skrivit ett antal inlägg (här, här, här, här, här, här, här och här)
om att han anser det vara helt i sin ordning att presentera
ungjordskreationism som ett alternativ till evolutionsteorin i sin
undervisning. Han har fått skarp kritik (se här och här),
och det har stormat ordentligt i kommentarsfälten. Han har också blivit
anmäld till skolinspektionen av två kritiker. Emellertid hävdar han att
hans tankar har stöd i skolans styrdokument.
Men vad säger egentligen dokumenten? Skollagen säger i §5 att ”Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet”, och i grundskolans kursplan
står det i avsnittet om biologi på s. 111 att ”Genom undervisningen ska
eleverna få inblick i naturvetenskapens världsbild med evolutionsteorin
som grund”. Klara papper, alltså. Det är vetenskap och evolutionsteori
som gäller. Dock innehåller kursplanen också formuleringar som
”Alla föräldrar ska med samma förtroende kunna skicka sina barn till
skolan, förvissade om att barnen inte blir ensidigt påverkade till
förmån för den ena eller andra åskådningen.” (s. 8)
Detta låter ju betryggade, men på samma sida läser vi att ”Skolan har
ett ansvar för att motverka traditionella könsmönster”. Tidigare i
texten har vi också kunnat läsa att ”Utbildningen ska förmedla och
förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande
demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på”. Det här
går ju inte ihop. Om man nu inte delar de demokratiska värderingarna,
och kanske också är djupt förankrad i patriarkala traditioner, kan man
ju inte med förtroende skicka sina barn till skolan. Likadant om man är
kreationist – biologiundervisningen ska ha evolutionsteorin som grund.
Eleverna ska ju bli ”ensidigt påverkade” till förmån för en ”viss åskådning”. Kan föräldrar protestera mot det här?
Det går inte att bedyra oändlig tolerans samtidigt som man vill driva vissa frågor. Men kommentarerna till kursplanen i biologi rör till det ännu mer:
”Undervisningen i biologi ska skapa förutsättningar för eleverna att
kunna skilja mellan naturvetenskapliga och andra sätt att skildra
omvärlden. Genom att diskutera vad som utmärker naturvetenskapen kan
eleverna få förståelse för hur naturvetenskap förhåller sig till andra
sätt att veta och tro. Kursplanen avser inte att lyfta fram
naturvetenskapen framför andra sätt att beskriva världen. Det handlar i
stället om att belysa i vilka sammanhang och situationer
naturvetenskapliga kunskaper är användbara. Existentiella frågor
behandlas inom såväl biologin som i olika religioner. Genom
undervisningen ska eleverna få förståelse för att skillnaden mellan
naturvetenskap och religion inte ligger i vad som beskrivs, utan främst
i vilka frågor man ställer och vilka metoder som används för att
besvara dem. På så sätt får de möjlighet att väga samman värderingar
och sakförhållanden, att föra kritiska resonemang och förhålla sig till
vad forskare och naturvetenskapens kritiker påstår.” (s. 10–11)
Det här låter ju vidsynt och bra. Om vi bara är toleranta och talar
respektfullt med varandra kan vi säkert komma överens. Textens
författare blundar dock för det faktum att en konsekvent bokstavstrogen
bibelläsning utesluter evolutionsteorin – här hjälper inget
blomsterspråk i världen, konflikten är oundviklig. Och det handlar inte
om ”att väga samman värderingar och sakförhållanden” (hur gör man det,
förresten?), eftersom man har radikalt olika syn på vad som faktiskt är
korrekta sakförhållanden.
Observera också att ”Kursplanen avser inte att lyfta fram
naturvetenskapen framför andra sätt att beskriva världen”. Här kommer
man i sin politiska korrekthet i konflikt med skollagen som säger att
”Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund” – för vad innebär detta,
annat än att man i fallet biologi lyfter fram naturvetenskapen?
***
Den kognitiva dissonans man kan se i skolans styrdokument tror jag
delvis beror på att man inte förstår eller kan acceptera att
naturvetenskapen till sitt väsen inte är politiskt korrekt. Olika tankar och teorier är inte lika bra. Man förkastar
teorier som inte fungerar, och satsar i stället på dem som faktiskt går
att använda. Och det är just därför naturvetenskapen utvecklas så
snabbt som den gör.
Men vart leder nu allt detta? Hur ska skolans biologilärare kunna stå
på sig med dessa motsägelsefulla styrdokument i ryggen? Har skolverket
i sin iver att vara politiskt korrekt dragit ut tänderna på
skolinspektionen? Vi får se. Kreationisterna vädrar morgonluft.
Uppdatering 2012-05-29:
Newtonbloggaren Johannes Axelsson, som ju ivrar för att
ungjordskreationismen ska framhållas som ett alternativ till
evolutionsteorin i undervisningen, skriver i inlägget Kompromissa inte med evolutionen bl.a. följande:
”Om vi bygger huset på fel grund och tillåter flyktiga vetenskapliga
antaganden att sätta sig över Bibelns ord och diktera hur dessa ska
tolkas, istället för att med hjälp av Bibelns ljus tolka naturen, så
blir vår tro väldigt sårbar. [...] Jag vill utmana dig som läser detta
att inte kompromissa med evolutionen. Våga istället lita på att Gud
faktiskt har uppenbarat sanningen genom Bibeln och bevarat den för att
vi ska ha en chans att veta hur allt ligger till. Bibeln är som
naturvetenskapens facit.”
Läs gärna hela inlägget. Här har vi alltså en NO-lärare, verksam på en
kristen friskola, som ser (natur)vetenskap som ”flyktiga antaganden”,
och som menar att man i stället måste utgå ifrån Bibeln,
”naturvetenskapens facit”, för att förstå världen.
I det här läget har Axelsson valet att antingen svika sina ideal eller
att svika sitt ansvar att undervisa enligt skolans styrdokument. Men
tanke på den konsekventa fundamentalism han företräder tror jag
knappast han sviker sina ideal. Det är alltså inte tal om att ge en
”balanserad syn” på ”olika teorier” för att låta barnen själv välja –
det är Bibeln som gäller.
[Ursprungligen publicerad på http://biologg.wordpress.com.]